Tidselfeber
Anton Rosen Huset

Da de første tegninger til motorvejskorridorer over Samsø blev offentliggjort, blev det meget konkret og visuelt hvilken påvirkning det ville have på landskabet, landsbyer, naturen og kulturen – et skræmmende scenarie der fik kunstner Lotte Buur til at tage initiativ til plantekunstprojektet ”Tidselkorridoren”: En 300 meter lang korridor fyldt med tidsler og grøftekantsblomster, der snor sig mellem ærtemarker og ender i en panoramaudsigt ud over kattegat.
I modstanden mod broen repræsenterer Tidselkorridoren ro, langsomhed, landskaber, grøftekanter, og alt det levende omkring os. Det er et sted hvor kunst- og kulturlandskaber mødes, og så stikker den!

Værket 'Mandstro anskuelsestavle' af Lea Nielsen.
Værket 'Mandstro anskuelsestavle' af Lea Nielsen.

Det er ikke første gang at tidslen bliver brugt som symbol på modstand eller oprør. I det moderne gennembrud malede kvindelige kunstnerne tidsler og andet ukrudt, som et oprør mod kun at blive set som ufarlige pynteobjekter.
Og i Skotland er tidslen nationalblomst, da denne ifølge legenden reddede skotterne i forbindelse med et vikingeangreb. Det siges, at skotterne blev advaret midt om natten, da en barfodet viking kom listende og skreg af smerte efter at have trådt på en tidsel.
Som en knopskydning til Tidselkorridoren kan man i Anton Rosen Huset opleve udstillingen ”Tidselfeber”, en vild og frodig salonudstilling hvor omkring 100 kunstnere bidrager med hver deres fortolkning af tidslen.

Fotos: Erik Balle, Lea Nielsen.